Ademhaling en ontspanning


De ademhaling is de basis van de ontspanning. Er zijn verschillende manieren om adem te halen. Alleen al het concentreren daarop zorgt voor ontspanning.
Het is vaak de eerste stap om stress-symptomen te verminderen.

Stress heeft een directe invloed op de ademhaling. Wanneer je zenuwachtig en gestresst bent, adem je oppervlakkig en sneller. In extreme gevallen gaat de ademhaling te snel en verlies je de controle erover. We spreken dan van hyperventilatie. Dat staat in scherp contrast met de rustige, diepe ademhaling van iemand die ontspannen is.

Door middel  van een aantal oefeningen kunnen we in stresssituaties controle krijgen over onze ademhaling. Hierdoor kunnen we ons lichaam sneller tot rust krijgen. Op deze manier vermijden we een aantal negatieve gevolgen van stress. Beheersing van de ademhaling is verder zeer belangrijk omdat het een grote rol speelt bij ontspanningsoefeningen en het verbeteren van het slaappatroon.

Ademhaling en ontspanningstherapie kan gegeven worden bij spanningsgerelateerde problemen, klachten zonder somatische oorzaak zoals:

- Hyperventilatieklachten

- Gespannenheid, stressklachten

- Vermoeidheid, chronische vermoeidheid

- Hoofdpijn: spanningshoofdpijn, migraine

- Slaapproblemen, inslapen, doorslapen

- burn-out

- benauwdheid of kortademigheid, hoesten t.g.v. een disfunktionele, "verkeerde" ademhaling

Fysiotherapie Muusse en van Deudekom © copyright 2010. All Rights Reserved. - Ontwikkeld door BURO210